Hughes
0

Tim&Paul keken naar Cor Jaring

Cor Jaring is hot. Ontzettend hot. Overzichtstentoonstellingen over het werk van de Amsterdamse fotograaf knallen als paddenstoelen uit de grond en terwijl Tim&Paul met het schaamrood op de kaken moeten erkennen dat ze niet heel bekend waren met het werk van de snor. Daarom namen we de proef op som en bezochten we Cor was hier in Huis Marseille.

Er zijn twee tentoonstellingen over Cor Jaring tegelijkertijd te bezoeken in Amsterdam. In zowel Huis Marseille als het Stadsarchief zijn momenteel kiekjes te zien van de Amsterdamse fotograaf. Slechte afstemming of is er meer aan de hand?

Cor Jaring dus. We lazen dat hij eigenlijk toevallig begon met fotograferen. Terwijl hij sappelde met tal van baantjes, scharrelde hij een camera op. Dat fotograferen bleek hem goed af te gaan en hij verwierf zelfs internationale bekendheid.

De tentoongestelde foto’s in Huis Marseille zijn divers. Er is een korte reportage te zien die Cor Jaring maakte over Amsterdamse havenarbeiders. Ook Cors’ uitstapje naar de blootfotografie is opgenomen in de tentoonstelling. Vooral de anekdote over de fotoreportage in de tuin van het Rijksmuseum amuseerde uw favoriete historische duo mateloos. Al gebied de eerlijkheid ons te zeggen dat dit eveneens kwam door de tentoonstellingsteksten van Joris van Casteren, schrijver van het boek Lelystad. Als voormalig vinex-jongen kon de dag van Paul in ieder geval niet meer stuk.

Een fototechnische verhandeling lijkt hier niet geheel op de plaats. We zijn immers geen kunsthistorici. We kunnen slechts de website van Huis Marseille napraten: ‘Jaring kadreert zijn onderwerpen toch heel verfijnd en in bijzondere settingen, waardoor zijn figuren een filmisch uiterlijk krijgen.’ Het zijn foto’s waar mensen centraal staan.

Voor ons als historici zijn de foto’s van Cor Jaring bovenal een tijdsbeeld. Een tijdsbeeld van de roerige periode van de jaren ’60 in Amsterdam. Cor Jaring zat midden in de provo beweging en het is dan ook niet verwonderlijk dat het gros van zijn werk over deze stroming gaat. Beroemd is natuurlijk de foto van provo-filosoof Bart Huges die een gaatje in zijn hoofd boorde met een tandartsboor om altijd high te kunnen zijn. Jaring kroop er bovenop.

Door Cor Jaring
‘Stay high alllll the time’

 

Met de provoconnectie is meteen de Jaringhype verklaard. Vijftig jaar geleden, in 1965, werd de Provo beweging namelijk opgericht. Het was het startsein voor een periode van geweldloos provoceren, oproepen tot anarchie en allerhande happenings door Amsterdamse jongeren. Zo werd de huwelijksdag van Beatrix en Claus uitgeroepen tot ‘dag van de anarchie’ en ondertussen was Cor Jaring de huisfotograaf van de provobeweging.

De foto’s over provo spreken voor zich zelf en behoeven weinig uitleg. Het zijn sterke beelden die het chaos in de hoofdstad laten zien. Er scheen ook een anti-rookmagiër rond te lopen.

Echt geraakt werden Tim&Paul echter door de foto’s van Sander Troelstra. Cor Jaring liet deze jonge fotograaf namelijk aan het einde van zijn leven toe en Troelstra maakte een serie uitermate kwetsbare portretten van de fotograaf. We zien Jaring zitten in het ziekenhuis, we zien hem in de autowasstraat en thuis rommelend met zijn fotospullen. Cor Jaring is daarin niet meer de kroegtijgert van weleer maar een breekbare oude man geworden. Troelstra legt hem op dezelfde directe manier vast als hij zelf altijd deed. Voortschrijdende tijd maakt dwazen van ons allemaal.

Er wordt veel duiding en uitleg gegeven in de museumteksten, maar door de sprekende en directe foto’s had dit van Tim&Paul niet eens gehoeven. Wij zijn – vijftig jaar na dato – fan.

Cor was hier is tot 28 juni te zien. Tijd zat, geen excuses.
Info via: http://www.huismarseille.nl/en

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *