Toen waren het al helden
0

Tim&Paul knallen Straight Outta Compton

Yo Tim&Paul, kick in the bass! Omdat Tim&Paul grote behoefte hebben aan ekte hiphop gingen we naar Straight Outta Compton. Is dat wel een historische film, zult u waarschijnlijk denken. Historisch met een hoofdletter ‘H’ riposteren wij.

Hiphop dus. Zwarte muziek uit achterstandswijken. Met als hoofdpersonen Dr. Dre, Ice Cube, MC Ren en Eazy-motherfucking-E o, en DJ Yella, maar die wordt altijd vergeten. De film laat een klassieke historische Rise&Fall zien. Eazy-E is frontman van het eerste uur. Maar na een geschil met Ice Cube over royalties en later Dr. Dre staat hij er alleen voor.

Toen waren het al helden
Toen waren het al helden

N.W.A. valt uiteen en terwijl Ice en Dre solo succes behalen, lukt het Eazy niet om oud succes te doen herleven. Ice werkt hard en maakt plaat na plaat en ‘No Vaseline’. Dre werkt minstens zo hard en produceert voor Snoop Dog en Tupac. Allemaal komen ze voorbij in de film. De acteurs lijken daarnaast bizar goed, al scheelt het ook dat Ice Cube gespeeld wordt door de zoon van de historische Cube. Buiten het feit dat de film boeit en de muziek goed is, heeft Straight Outa Compton bovendien een duidelijke maatschappij kritische ondertoon en dat maakt de film zeer de moeite waard.

De film vertelt een verhaal over de historische tegenstelling tussen wit en zwart, hoe de zwarte muziek het witte establishment binnendringt. Startpunt is het leven in Compton, een van de suburbs van Los Angeles. Een wijk die een ongekend hoog misdaad cijfer kende en geteisterd werd door bendeoorlogen tussen de Crips en de Bloods. In deze chaos probeerde de politie de boel op orde te houden en hanteerde daarom een zero tolerance beleid wat gepaard ging met het nodige racisme vanuit de politie: de blanke manager Jerry Heller was met stomheid geslagen door de manier waarop zijn artiesten door de politie behandeld werden.

Tegen deze achtergrond is het nummer Fuck Tha Police een maatschappelijke aanklacht tegen de situatie in de zwarte achterstandswijken. De scene dat de politie en FBI tijdens een optreden probeerden te verhinderen dat dit nummer gespeeld werd en de arrestatie van de groep daarna, deed denken aan de heisa rond Lil’ Kleine. Belangrijk verschil is dat Lil’ geen geschiedenis lijkt te hebben van raciale kwesties met de politie. Anders dan de middelvinger die Lil’ door het Hilversumse publiek liet opsteken naar de verbouwereerde politie, was het toch spelen van Fuck Tha Police een poging de rassendiscriminatie van de politie op de agenda te krijgen. Waar de actie van Lil’ Kleine vooral een zinloze provocatie leek, was het spelen van een Fuck Tha Police een maatschappelijke aanklacht.

Fuck tha Police
Fuck tha Police

Deze film poneert impliciet de these dat N.W.A. een grote maatschappelijke betrokkenheid kende en poogde een einde te maken aan raciale vooroordelen. Deze these wordt verder uitgediept door de reactie van de bandleden op de Rodney King Beatings in 1991. King werd door blanke agenten in elkaar geslagen nadat hij werd aangehouden voor een verkeersovertreding. Tijdens de berechting werden de agenten door een jury, die merendeels blank was, vervolgens vrijgesproken.

De verschillende leden van N.W.A. waren toen inmiddels in onmin met elkaar geraakt. Maar de film laat de bandleden heftig reageren op het nieuws. We zien de rappers allemaal in hun nieuw verworven paleizen voor de televisie naar het nieuws kijken. Na de vrijspraak volgden er ongekende volksopstanden in Los Angeles. Of zoals Eazy-E en Mc Ren het verwoorden:

‘Thats why everybody is mad right now. If somebody was black, they would have been locked up’

Straight Outa Compton is meer dan een klassieke biopic. Het laat de worsteling zien van donkere rappers uit een achterstandswijk die door hun succes niet alleen faam verwierven, maar eveneens een maatschappelijke invloed kregen. Fuck Tha Police en de reacties op het nummer staan symbool voor de situatie van ongelijkheid die nog steeds bestond in jaren negentig in Amerika.

Maar het is natuurlijk niet allemaal perfect. Elke historische film heeft fouten, zo had Michiel de Ruijter te maken met Spinakers op zeventiende-eeuwse oorlogsschepen, werd André Hazes een staaltje herinneringskunde en was Nova Zembla een bak met treurnis. De grootste omissie in Straight Outta Compton is meteen een cruciale: de vechtpartij tussen Dr. Dre en talkshowpresentatrice Dee Barnes. Volgens een reporter van Rolling Stone gebeurde het volgende:

He picked her up by her hair and “began slamming her head and the right side of her body repeatedly against a brick wall near the stairway” as his bodyguard held off the crowd with a gun. After Dre tried to throw her down the stairs and failed, he began kicking her in the ribs and hands. She escaped and ran into the women’s rest room. Dre followed her and “grabbed her from behind by the hair again and proceeded to punch her in the back of the head.”

De reactie van Dre na afloop was laconiek: ‘It ain’t no big thing. I just threw her through a door’. Maar als deze scene was opgenomen dan is dat een schandvlek op het imago van de dokter. Maar och, Tim&Paul luisteren nog maar eens naar Dre op Express yourself. Even if Yella makes it a-capella.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *