fietstunnel naar centraal
8

Tim&Paul& de fietstunnel naar Centraal

Die nieuwe fietstunnel naar Centraal Station is klaar en versierd met een tegeltjeskunstwerk. Daarop is een havenfront te zien met een kloek oorlogsschip. Correctie, met een Rotterdams oorlogsschip en dat kan natuurlijk niet in ons Mokum.

Omdat het in de zeventiende en achttiende eeuw in de Republiek allemaal nog vrij lokaal georganiseerd was, waren er vijf verschillende admiraliteitscolleges in de Republiek. Die colleges functioneerden als separate marines en hadden eigen schepen, eigen kapiteins en eigen problemen. Amsterdam had een eigen admiraliteit en 010 ook, die heette ‘Van de Maeze’. Het geklooi dat deze verdeling opleverde gaan we hier voor het lezersgemak maar even niet bespreken.

Kunstenares Irma Boom gebruikte voor haar tegelkunstwerk een tegeltableau van de Rotterdamse plateelschilder Cornelis Boumeester. Cornelis schilderde namelijk rond 1700 de Rotterdamse haven met alles wat hij daar zag. Vissers die de woeste golven trotseerden en oorlogsschip De Rotterdam, maar die is dus van de Rotterdamse admiraliteit. Het Rotterdamse wapen schilderde Cornelis netjes op de achtersteven van het schip. In een aardig stukje geschiedvervalsing maakte Irma Boom van dit stadswapen een Andreaskruis en de Rotterdam daarmee een Amsterdams schip. Een Gotspe voor de in hart en nieren gesegregeerde Zeventiende-eeuwer.

Wat Tim&Paul hieraan stoort is niet louter de geschiedvervalsing. Inmiddels hebben we olifantenhuid en zijn we niet zo snel meer te kwetsen. Het gemak van de keuze is echter wel storend. ‘We pakken gewoon een plaatje en dat gooien we in die tunnel’. Daarom hier een korte selectie van veel geschiktere én historisch kloppende voorbeelden voor de afbeelding in de fietstunnel naar Centraal.

TPBackhuysen1
Ludolf Backuyzen, Zicht op het ’t IJ, tweede helft zeventiende eeuw.
Hendrik Cornelisz Vroom, De terugkomst in Amsterdam van de tweede expeditie naar Oost-Indië, 1599
Hendrik Cornelisz Vroom, De terugkomst in Amsterdam van de tweede expeditie naar Oost-Indië, 1599
Backhuyzen, Zicht op het IJ, 1666
Backhuyzen, Zicht op het IJ, 1666

 

Willem van der Velde, De Gouden Leeuw op het IJ voor Amsterdam, 1686
Willem van der Velde, De Gouden Leeuw op het IJ voor Amsterdam, 1686
Ludolf Backhuyzen, De Vrijheid en andere schepen op de rede van Amsterdam, ca. 1660
Ludolf Backhuyzen, De Vrijheid en andere schepen op de rede van Amsterdam, ca. 1660

Deze zoektocht heeft ons vijf minuten tijd gekost via Maritiem-Digitaal en Google. We vragen ons dan ook ten zeerste af waarom dit in Godsnaam niet is gedaan door mensen die hiervoor worden betaald. Geschiedvervalsing is tot daar aan toe, maar een schip uit 010 in onze IJ-passage? Neen. Dat keuren we af.

 

8 thoughts on “Tim&Paul& de fietstunnel naar Centraal

  1. Afgezien van deze goed opgemerkte incorrecte keuze, is het ook nogal een flauw ontwerp. Weinig inspiratie en het moet het vooral hebben van de hoeveelheid tegeltjes en dat het is gemaakt door een koninklijke tegelbakker uit friesland en meer van dat soort verder niet ter doende zaken. Tegeltjes omdat dat natuurlijk makkelijk schoon te maken is. Laf ontwerp, zielloos uitgvevoerd. Gelukkig zal een paar meter verderop in de metrotunnel onder het CS een veel spannender kunstwerk komen…

  2. Gelukkig is niets blijvende in deze dynamische stad. Ook dit probleem kan in één nacht worden opgelost door een lokale graffiti “kunstenaar”. En de nachten zijn nu lang genoeg, dus we kunnen erop wacht. Geef ik meteen een clou wat je erover heen kan schilderen?

  3. Is het nogsteeds 1950? Rotterdam en Amsterdam zijn gewoon 2 steden in NL, zat mensen die van de ene naar de andere verhuisd zijn en nog veel meer die tussen beiden forenzen. Zelfs ALS dit bewust gedaan is, wie ligt hier in ‘Godsnaam’ nog wakker van.

  4. Dat jullie met dit typische arrogante zelfvergenoegde Amsterdamse navelstaren niks beter te doen hebben begrijp ik wel. Een Gotspe? Laat me niet lachen.

  5. Wat is het probleem? Ik vat het op als een geintje, een poging om de opscherrij over ‘ons grootse verleden’ een beetje te relativeren.

  6. Het wapen van Amsterdam is geen ‘Andreaskruis’. Zoals te zien is op de spiegel van het schip heeft het in rood een zwarte paal met drie zilveren schuinkruisjes boven elkaar erop. Verder is dit gewoon een type schip, een koopvaarder, dat over heel Europa voorkwam en kun je aan de vorm, zeilen en tuigage niet zien waar het gebouwd is of voor wie het voer. Natuurlijk had het naschilderen van een tafereel op het IJ van ca 1700 de voorkeur gehad, maar dit soort scenes kon je op elke rede zien hoor.

    Overigens is dit blogbericht weer een typisch voorbeeld van doorgeslagen chauvinisme.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *