EN_TitleScreen_Red
0

Tim&Paul speelden Pokémon

Tim&Paul zijn de very best, that no one ever was.

Pokémon is het grootste avontuur waar je als 8-jarige aan kan beginnen, met een hoofdpersoon die zo saai is dat zelfs de nabije familie moet vragen wat je naam ook eigenlijk is. De eerste voetstappen in het gras zijn gevaarlijk, je moet een Charmander meenemen (of een Bulbasaur of Squirtle, maar hé, we geen losers natuurlijk) om vervolgens volledig in puin geslagen te worden door Gymbro Brock en zijn Geodudes.

Pokémon
Do you even lift?

Maar zoals prachtdocumentaire Batman Begins ons leert: Waarom vallen we? Om weer op te staan. Met een level 20 Charmeleon win je namelijk best eenvoudig. En daarna blijft het spel makkelijk. Gewoon een typevoordeel kiezen bij elke gym en je stiefelt zo door het spel. Gelukkig waren we jong en snapten we het racistische idee van Type Privilege nog niet. We vinden hier ook een andere parallel in ons leven terug. De reden achter de talloze afwijzingen is dat we de volgende keer harder ons best zullen doen, en wellicht ook een Arcanine moeten meenemen naar onze sollicitatiegesprekken.

Eind februari 1996 werden de eerste Pokémon GameBoy games gelanceerd: het was, na zes jaar stuurloos en reddeloos te zijn geweest, de dag dat onze levens begonnen. Red en Blue vormden het begin van eindeloze gamesessies én de werelddominantie van bedenker Satoshi Tajiri. Na de spelletjes kwamen er televisieseries, films én een kaartspel en nog steeds worden er remakes gemaakt van allerhande Pokémon merchandise. Niet slecht voor een idee dat begon als spelletje voor een nieuw gameconcept voor een draagbare gameconsole.

In onze nostalgiesleur vergeten we de kwade elementen uit het spel: zo duurde het tergend lang om iedereen een beetje op niveau te krijgen. Faka Dragonite level 55, hoezo ben je trouwens een draaktype zonder draakmoves? We konden ook nooit onze PokéDex compleet krijgen, daar moet je namelijk tussen twee verschillende versies ruilen, maar Tim&Paul hadden geen vrienden om mee te wisselen. Laat staan een hippe GameBoy connectorkabel. Het geluk der Golem, Gengar of Machampbezit blijft ons onbekend. En alle Team Rockets hadden Weezings en Raticates. Zo veel vleermuizen zijn gesneuveld in de gehaktmolen van Rock Tunnel. #ZubatsLivesMatter #DigitalVerdun

1996, een jaar waarin de wereld in de fik stond met aanslagen in Londen, Sri Lanka, Kinshasa, massale schietpartijen in Port Arthur en Alanis Morrisette die een Grammy won. Maar gelukkig was het een onschuldige tijd waarin Tim&Paul zich nog op de achterbank uren konden concentreren, we speelden en we speelden, want we wilden de very best zijn, that no one ever was.